środa, 6 kwietnia 2011

Nasze uwagi do projektu strefy tempo30

Przy ogólnym poparciu idei strefy tempo30 w śródmieściu wnieśliśmy uwagi do proponowanych przez ZDM rozwiązań.

Uwagi ogólne odnosiły się do:
- braku uwzględnienia w projekcie strefy możliwości wprowadzenia rozwiązań z nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, która obecnie oczekuje na podpis prezydenta RP i publikację w Dzienniku Ustaw (śluzy rowerowe, pasy rowerowe zgodne z kierunkiem jazdy), jak również braku uwzględnienia nowych parametrów roweru definiowanego w nowelizacji. skutek - projekt strefy nie jest dostosowany chociażby do rowerów z przyczepkami o dług. ok 4m),
- konieczności dostosowania parametrów wszystkich dróg, także rowerowych, do dopuszczalnej maksymalnej prędkości 30 km/h w strefie,
- braku rozwiązań dotyczących ulic poza strefą tempo 30, które ułatwiałyby jazdę rowerem i poprawiały bezpieczeństwo rowerzystów (vide al. Marcinkowskiego - brak możliwości dojazdu od pl. Wolności do ul. Św. Marcin, brak możliwości skrętu w kontrapas w ul. Gwarnej z ul. Św. Marcin jadąc od Kaponiery),
- braku uwzględnienia na etapie projektowania możliwości wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych w strefie,
- konieczności natychmiastowej naprawy jezdni wraz z torowiskiem (Pl.Wolności, 23 Lutego).

Uwagi do rozwiązań na poszczególnych ulicach dotyczyły:
- zamiany parkowania skośnego na parkowanie równoległe, skutkiem czego zlikwidowana zostanie kolizyjność pomiędzy samochodami włączającymi się do ruchu z miejsc parkingowych.jednocześnie przywrócone zostanie miejsce dla poruszających się na chodnikach pieszo, na wózkach inwalidzkich bądź na rowerach z dziećmi do lat 10, a także w świetle nowelizacji PoRD dla rowerzystów w trudnych warunkach pogodowych,
- przesunięcie kontrapasa do linii chodnika,
- usytuowanie miejsc parkingowych równoległych za kontrapasem od strony pasa ruchu samochodów,
- przeprowadzenia ruchu rowerowego z ul. Nowowiejskiego w Niepodległości poprzez odcinek pieszo-rowerowy chodnika al. Niepodległości w celu połączenia przez przejście dla pieszych (obecnie), a w przyszłości w celu połączenia przez przejazd rowerowy z pasem rozdzielającym jezdnie al. Niepodległości po dopuszczeniu go do ruchu rowerowego,
- przeprowadzenie ruchu rowerowego przez ul. Solną i połączenie z odcinkiem ul. Kościuszki w stronę Cytadeli,
- konieczność wprowadzenia separatorów ruchu na całej długości pasa do skrętu w lewo z ul Kościuszki w Libelta – potencjalna kolizja samochodów zastawiających kontrapas w kolejce do skrętu w lewo w Libelta,
- wprowadzenie kontrapasa po zachodniej stronie ul. Młyńskiej w celu połączenia z siecią pozostałych dróg rowerowych, umożliwienia bezpiecznego wjazdu do Śródmieścia z ul. Solnej oraz kontynuacji jazdy do centrum,
- konieczności przesunięcia granicy strefy parkowania ze względu na potencjalną kolizję miejsca parkingowego z pasami przejścia dla pieszych (zjazd w Działyńskich z Nowowiejskiego, zjazd w Młyńską z pl. Ratajskiego - kierowca cofając z miejsca parkingowego musi wjechać na pasy przejścia dla pieszych, zagrażając ich bezpieczeństwu.),
- konieczności przesunięcia granicy strefy parkowania ze względu na potencjalną kolizję miejsca parkingowego z kontrapasem – (wjazd z Działyńskich w Libelta, kierowca cofając z miejsca parkingowego musi wjechać na kontrapas, który w tym miejscu jest styczny z obrysem miejsca parkowania. Ograniczenie wyspą kontrapasa nie pozostawia żadnego marginesu bezpiecznej przestrzeni dla rowerzysty, szczególnie w przypadku poruszania się z przyczepką z
dziećmi),
- konieczności korekty łuków kontrapasów - zbyt mały łuk dla roweru o
dopuszczonej nowelizacją PoRD długości i szerokości pojazdu,
- wprowadzenia tzw. zielonej strzałki do skrętu w prawo z Libelta w Kościuszki w kontrapas
- stworzenia odrębnego pasa do skrętu w lewo z Libelta w Kościuszki dla rowerów poprzez (do wyboru) połączenie pasa do skrętu w prawo i jazdy na wprost samochodów albo wydzielenie pasa dla rowerów jako trzeciego pasa ruchu,
- konieczności separacji ruchu rowerowego na Pl. Wolności od intensywnego ruchu pieszego,
- konieczności oznakowania drogi rowerowej przy Coll. Maius jako drogi jednokierunkowej w stronę Mostu Teatralnego oraz oznakowania nakazem jazdy w lewo dla jadących kontrapasem ul. Kościuszki od Św. Marcina.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz