wtorek, 22 kwietnia 2014

Poznańska Masa Krytyczna - na Szczepankowo i Krzesiny

Zapraszamy na kolejną Poznańską Masę Krytyczną. Tym razem podejmujemy trudny temat dojazdu rowerem do centrum miasta ze Szczepankowa i Krzesin. Główny dojazd z tych osiedli do śródmieścia to ruchliwa ulica Krzywoustego, stanowiąca przedłużenie drogi ekspresowej S11. To typowa ulica dla samochodów: 3-4 pasy w każdym kierunku, prędkość maksymalna dopuszczona to 80 km/h. Jednocześnie brak chodnika, którym mogliby poruszać się piesi i rowerzyści na zasadach określonych w Prawie o ruchu drogowym.

Za nami konsultacje dotyczące tzw. estakady katowickiej. ZDM przedstawił w internecie wizualizacje planowanej przebudowy ulicy Krzywoustego. Szkoda, że nie skorzystano z doświadczeń zdobytych podczas remontu wiaduktu franowskiego. Ówczesna inwestycja była krytykowana za brak uwzględnienia potrzeby ruchu pieszych i rowerzystów, wskazywano także na brak kontynuacji bezpiecznej drogi w kierunku centrum czy na kuriozalne przeszkody (w postaci schodów prowadzących na wiadukt). Siłą rzeczy środki z budżetu zostały wydane na zaspokojenie potrzeb jeżdżących samochodami.

Przebudowa wiaduktów w ramach estakady przewiduje chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Nadal jednak brak połaczenia z wyjazdami ze Szczepankowa i Krzesin. Mamy za to na wizualizacji po 3 pasy na każdym wiadukcie dla samochodów, którymi ruch będzie wprowadzany potężnym strumieniem do śródmieścia.
W naszym uwagach do wizualizacji zwróciliśmy uwagę na tę dysproporcję w wydatkowaniu środków, można śmiało powiedzieć o preferowaniu potrzeb jednej grupy beneficjentów (jeżdżących samochodami). Uważamy, że po jednym pasie z każdej jezdni należy przeznaczyć na buspas, co ułatwi ruch komunikacji zbiorowej, szczególnie przy częstych korkach przed Rondem Rataje. Trzeba bowiem myśleć w długiej perspektywie (nikt przecież nie będzie za kilka lat poszerzał wiaduktów), co oznacza, że należy przewidzieć w projekcie więcej miejsca na ciąg pieszy i rowerowy. Oddzielnie. Obecnie odchodzi się od mieszanego ruchu rowerowego i pieszego, gdyż rodzi to zbyt wiele niepotrzebnych konfliktów. A te będą narastać, wraz z dalszym wzrostem natężenia ruchu rowerowego (o tym wzroście chyba nie trzeba nikogo przekonywać). Dziś jest właśnie ten czas, aby o tym pomyśleć.

Trasa znów dłuższa - ok. 28,7 km:



Stary Rynek – Wodna – Garbary – Strzelecka – Królowej Jadwigi - Rondo Rataje – Krzywoustego – Torowa – Ługańska – Szczepankowo – Gospodarska – Spławie – Ostrowska – Tarnowska – Krzesiny - Garaszewo – Niżańska – Sandomierska – Minikowo – Św. Antoniego – Książęca – Starołęcka – Rondo Starołęka – Hetmańska – Dolna Wilda – Półwiejska – Krakowska – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Wielka – Stary Rynek

3 komentarze:

  1. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy wzdłóż Krzywoustego w ogóle powinna być droga rowerowa. Obsługa Szczepankowa mogłaby być zrealizowana od ronda Rataje w parku pod wiaduktem (część lepszej lub gorszej drogi rowerowej istnieje) następnie Wiatraczną i Bobrzańską.
    Z Wiatracznej obok OBI do wiaduktu i na Szczepankowo. A z Bobrzańskiej w kierunku Kinepoilis i na Pokrzywno. Piszę o tym ponieważ:
    - jeżdżenie wzdłóż drogi prawie ekspresowej nie jest zbytnio przyjemne
    - przeprowadzenie drogi wzdłóż ulicy która ma węzły prawie autostradowe jest mocno utrudnione
    - przeprowadzenie takie jak wyżej powoduje że drogi te obsłużą również osiedla Ratajskie....
    Oczywiście nie mówię tutaj o wjazdach i zjazdach na wiadukty które w tej chwili np na Franowie są tragedią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta trasa zajmie nam jakieś 2 godziny?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli tempo spacerowe to może być nawet trochę dłużej. Z Szczepankowa na Stary bez wygłupów z tempem jedzie się 40- 45min

    OdpowiedzUsuń