poniedziałek, 6 maja 2013

Europejska Inicjatywa Obywatelska „30 km/godz – ulice przyjazne życiu!”

W trakcie jednego z ostatnich programów telewizji WTK wspomnieliśmy o Europejskiej Inicjatywie Obywatelskiej „30 km/godz – ulice przyjazne życiu!”. Jest to inicjatywa ustanowienia prędkości 30 km/h jako głównej wartości na terenach zabudowanych oraz osiedlach mieszkaniowych na obszarze całej Unii.



Inicjatywa wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h popierana jest przez Parlament Europejski.

Obecnie każde państwo samodzielnie ustanawia ograniczenia prędkości na swoim obszarze. Stąd różnice, jakie napotykamy przekraczając granice naszego państwa. W Polsce w terenie zabudowanym obowiązują dwie wartości ograniczenia prędkości w zależności od pory dnia: w porze dziennej, czyli od 6 do 22 dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h, w porze nocnej, czyli od 22 do 6 - prędkość jest podniesiona do 60 km/h.

Oczywiście w terenie zabudowanym istnieją ulice o obniżonej lub podniesionej prędkości dopuszczalnej: w Poznaniu mamy więc strefy zamieszkania o prędkości maksymalnej 20 km/h, strefy czy ulice tempo 30, a także ulice o zakładanej prędkości maksymalnej sięgającej 70 km/h czy nawet 80 km/h. Dopuszczalna prędkość jazdy uzależniona jest zatem ostatecznie od decyzji zarządcy drogi.

Z informacji medialnych oraz wypowiedzi na forach internetowych wynika jednak, że w Polsce, jak również w Poznaniu, istnieje dużo większe przyzwolenie społeczne na podnoszenie dopuszczalnych prędkości. Wszelkie próby obniżania prędkości jazdy spotykają się z dużym oporem, głównie kierowców samochodów, a także - ku naszemu zdumieniu - ze strony decydentów oraz urzędników, w tym reprezentujących zarządcę dróg w naszym mieście. Słowne deklaracje rozmijają się z działaniami, o czym najlepiej - czy raczej najgorzej - świadczy ogromne opóźnienie we wprowadzaniu uspokojenia ruchu w centrum Poznania w tzw. strefie tempo 30.

Co to oznacza? Oznacza to, że jak najszybciej trzeba zachęcić zarządców dróg do obniżenia prędkości dopuszczalnej w terenie zabudowanym. Temu właśnie służy Europejska Inicjatywa Obywatelska „30 km/godz – ulice przyjazne życiu!”.

Wprowadzenie w życie inicjatywy oznaczać będzie, że podstawową na terenie zabudowanym będzie bezpieczniejsza dla pieszych i rowerzystów prędkość 30 km/h. Prędkość taka sprzyja także korzystaniu z komunikacji publicznej, gdyż wzrost bezpieczeństwa drogowego zachęca do rezygnacji z jazdy samochodem - symbolu pozornej ochrony na drodze.

Inicjatywa 30kmh powstała dzięki współpracy 40 organizacji z całej Unii, do nich dołączają kolejne. My także postanowiliśmy dołączyć do ich grona.

Inicjatywa 30kmh została zaakceptowana przez Komisję Europejską, co pozwoliło na rozpoczęcie procesu zbierania podpisów pod apelem o wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h na terenach zabudowanych w całej Unii Europejskiej. Inicjatywa ta jest także ogromnym sukcesem w sprawie uznania kompetencji Unii Europejskiej w zakresie ustanawiania ograniczeń prędkości dla obszaru całej UE. Wejście w życie ograniczenia na terenach zabudowanych i osiedlach mieszkaniowych w UE prędkości do 30 kilometrów na godzinę (20 mil na godzinę) z pewnością przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie pieszych i rowerzystów. Ograniczenie to poprawi także warunki życia mieszkańców i stan środowiska naturalnego: mniejsza prędkość to mniejszy hałas, mniejsza emisja spalin i ciepła z rur wydechowych, mniejsze drgania.

Aby Komisja Europejska rozpatrzyła wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h na obszarze UE konieczne jest wsparcie inicjatywy przez jeden milion obywateli i obywatelek Unii. To i dużo i mało - Unię zamieszkuje ponad 503 milionów osób. Podpisy zbierane są do 16 listopada 2013 roku.


Co możecie zrobić?

Aby poprzeć Europejską Inicjatywę Obywatelską, wystarczy włożyć swój podpis pisemnie lub w trybie on-line na stronie www.30kmh.eu.

Możecie wesprzeć także inicjatywę przekazując darowiznę.

Na Waszych stronach internetowych możecie umieścić logo inicjatywy z linkiem do strony inicjatywy, dzięki czemu akcja zyska kolejne podpisy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz