poniedziałek, 22 lipca 2013

Poznańska Masa Krytyczna, 26 lipca 2013, Stary Rynek, 18.30

Zapraszamy na wakacyjną Poznańską Masę Krytyczną!

Tym razem, korzystając z piękniej pogody, trasa będzie dość długa: odwiedzimy Grunwald.

Jak wynika z danych o wypadkach i kolizjach za 2012 rok, wiele wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce właśnie w tej dzielnicy. Z jednej strony mamy długą Grunwaldzką, pozbawioną infrastruktury rowerowej, za to z dwoma pasami w każdym kierunku, prostą, sprzyjającą rozwijaniu wysokich prędkości przez kierowców. Z drugiej strony mamy ulice takie jak Bukowska czy Bułgarska, wzdłuż których w 2012 roku oddano do użytku drogi rowerowe. Jednak kierowcy mają duży problem z dostosowaniem zachowań do nowych realiów, o czym świadczy liczba uderzeń bocznych na skrzyżowaniach dróg rowerowych i przecinających je relacji skrętnych dla samochodów.
Patrząc na zgłoszone do budżetu obywatelskiego projekty widać, że potrzeba dobrej infrastruktury rowerowej nadal nie jest zaspokojona, wręcz głód dróg dla rowerów narasta z każdym rokiem. Program rowerowy, który powinien zostać zrealizowany do 2015 roku, przewiduje powstanie dróg rowerowych właśnie na Grunwaldzie: na Arciszewskiego, Ściegiennego czy Grunwaldzkiej. Jak na razie projekty na tych ulic nie ujrzały jeszcze światła dziennego. Oczywiście budżet obywatelski nie powinien służyć zapewnieniu środków dla ZDM na realizację ich podstawowych zadań, o których urzędnicy wiedzieli już od dawna. Budżet obywatelski to nie magiczny mieszek z monetami do łatania dziury budżetowej, a zadania w ramach Programu rowerowego powinny być finansowane ze zwykłego budżetu. Wszak na remonty dróg dla samochodów nie trzeba ich szukać. Prawda jest jednak taka, że dziura w infrastrukturze rowerowej, jaka istnieje na Grunwaldzie, wymaga szybkiego uzupełnienia, a statystyki dotyczące wypadków i kolizji powinny działać motywująco na decydentów. Dlatego pojedziemy przez Grunwald, nie popierając konkretnego projektu zgłoszonego do budżetu obywatelskiego, ale domagając się zdecydowanej poprawy naszego bezpieczeństwa na drogach.

Wracając do centrum odwiedzimy ulicę Krakowską - ukrytą między budynkami ulicę, która mogłaby się stać spokojną drogą prowadzącą w stronę Warty. Dziś jest ulicą uzupełniającą i alternatywną dla Królowej Jadwigi z dużym ruchem między dzielnicami. Również na tej ulicy samochody pędzą dwoma pasami, a skrzyżowania na wysokości Łąkowej czy Rybaki to stale wymieniane przez rowerzystów punkty kolizyjne.

Spotykamy się na Starym Rynku po 18.00, wyjeżdżamy po 18.30.
Trasa: dość długa, ok. 30 km, weźcie więc ze sobą bidony, aby nie zabrakło Wam sił. Miejcie też lampki rowerowe, wracać do centrum będziemy już po zachodzie słońca (ok. 21.00).


Pokaż PMK 072013 na większej mapie

Pogoda:
po upałach koniec tygodnia przyniesie trochę ulgi i temperatury ok. 20-22 stopni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz