piątek, 26 września 2014

Poznańska Masa Krytyczna - ulicami, gdzie nas nie ma - 26 września, 18.00, Stary Rynek

Zapraszamy na pierwszą jesienną Poznańską Masę Krytyczną :)

Tematem przewodnim będą ulice, na których zazwyczaj nas nie ma. Takie ulice to np. Wyszyńskiego, Warszawska, Bałtycka czy Hlonda. Dlaczego nas tam nie ma albo prawie wcale nie ma? Bo to szerokie arterie samochodowe, na których często podnosi się dopuszczalną prędkość, a w rzeczywistości nawet na ulicach z 50km/h jest ona znacznie wyższa. Jakie są tego skutki? Rowerzyści albo unikają tych ulic (Warszawska, Bałtycka) albo, jeśli jest to konieczny do przeprawy przez rzekę odcinek podróży (Wyszyńskiego), jeżdżą chodnikami, zagrażając pieszym. A przecież nie musi tak być.

Ostatnio pojawia się wiele artykułów podkręcających lęk przed jazdą na rowerze po jezdni. Dla ich zobrazowania przywołuje się przykłady ulicy Wyszyńskiego czy Matyi. Pojawił się nawet pomysł dopuszczenia ruchu rowerowego na południowym wiadukcie Mostu Dworcowego.
Czy jednak faktycznie jest tak niebezpiecznie? Czy nie jest tak, że rowerzystów karmi się strachem, aby pod jego wpływem podejmowali decyzje emocjonalne i spontaniczne, lecz niekoniecznie rozsądne i strategiczne, i wybierali jazdę po chodniku?
Sytuacja wydaje się groźna, ale czy statystyki to potwierdzają? Jaki udział w codziennym ruchu rowerzystów stanowią wypadki? Tego nie wiemy, gdyż nie ma badań natężenia ruchu rowerowego, nie możemy więc porównać tych danych. Jedno jest pewne: mając do wyboru tak często przedstawianą nam alternatywę "bezpieczeństwo czy wygoda", należy wybrać wygodę zapewniającą bezpieczeństwo. A takie rozwiązanie daje jazda po jezdni, szczególnie na pasach rowerowych.
Przy silnym i słyszalnym głosie osób jeżdżących rowerami po chodnikach, jeżdżący jezdniami są określani jako silni w ruchu drogowym, jednocześnie będąc słabymi medialnie. Chcemy ten impas przełamać. Przed wyjazdem masy chcemy zrobić zdjęcia rowerzystom i rowerzystkom, aby opowiedzieli i opowiedziały, dlaczego wybierają właśnie jezdnię.
Pomyślcie więc, co decyduje o Waszym wyborze, spiszcie na kartce, a my zrobimy Wam zdjęcia w piątek. Ta specjalna galeria posłuży nam jako argument za ruchem rowerowym prowadzonym po jezdni.

Wrzesień to także czas szybko ubywającego dnia. Zachód słońca mamy już przed 19-tą. Dlatego apelujemy o zapalanie świateł o zmroku, a także gdy słabo nas widać, np. we mgle. Pamiętajcie też o zabraniu świateł na masę, gdyż są one naszym elementem wyrazu na demonstracji.

Do zobaczenia w piątek!

Trasa - 30 km:



Stary Rynek – Wodna – Grobla – Mostowa - Wielka – Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – Rondo Śródka – Warszawska – Św. Michała – Główna – Krańcowa – Warszawska – Bałtycka – Gnieźnieńska – Główna – Św.Michała – Warszawska – Rondo Śródka – Podwale – Hlonda - Bałtycka – Lechicka – Serbska – Naramowicka - Szelągowska – Armii Poznań – Al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Głogowska – Berwińskiego – Matejki – Wyspiańskiego – Głogowska – Most Dworcowy – Matyi – Niezłomnych – Al. Niepodległości – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – Paderewskiego – Stary Rynek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz